Moč sugestij!
Joj, pazi, ne tega, ne delaj tega, ne delaj tako...!
Bodite
pripravljeni na nered v kuhinji, sobi… Ne bo se vam potrebno neprestano
prepirati z otrokom, da tega ali onega ne sme. Česar ne sme, enostavno umaknite
z njegovega dosega. Stegnil se bo na mizo in z mize potegnil, karkoli bo
dosegel. Morda je to vaša nujna pošta, morda so nujni in važni zapisi ... Se
boste jezili? Kaj si naredil! Sem ti rekel, ne! Nič ne razumeš! Ups! Kakšno
sporočilo smo mu posredovali? Nič ne razumeš. Večkrat bo to slišal, tem bolj bo
verjel, da nič ne razume. V nadaljevanju bom napisala nekaj najpogostejših
besednih zvez, ki jih sporočamo malemu raziskovalcu in s tem postavljamo njegov
okvir.
Fuj,
pacek, tega ne smeš.
Ne
moreš tega, majhen si še.
O,
to je pretežko zate.
Ne
znaš še tega.
Padel
boš. Udaril se boš.
Samo pomislite, kam bo šel razvoj, ko
se bomo odrasli osvobodili, pustili otrokom naj odkrivajo, naj raziskujejo in
zaupali otrokom, da znajo več in zmorejo več.
Nedavno
sem poleti na eni od slovenskih plaž poslušala mamo dveh mlajših otrok. V kratkem
času jima je večkrat ponovila, da sta neumna, možu pa, da je bedak. Nihče od
njih se ni uprl in povedal, da to ne drži. Tudi mož ne. Strinjal se je z
bedakom. Kaj naj iz teh otrok zraste drugega, kot to kar so poslušali od osebe,
ki jo imajo radi. Mislili bodo, da so neumni.
Pred
leti sva bila s sinom na smučanju. Med kosilom v visokogorski koči so k nama prisedli mati, oče in približno desetletni fant. Mati je moža in otroka opozarjala naj
se ne popackata, ker sta taka packa, da se vedno popackata. Ni bilo potrebno
dolgo čakati, ko je enemu in kmalu za tem drugemu kanil namaz na oblačilo.
Tedaj je mati dobila besedni polet in ju označila za packa, ker ne znata
jesti, ne da bi se popackala. Mož je
mirno poslušal ta vihar besed in se z vsem strinjal. Na take izjave je verjetno
tako navajen, da ne reagira več. Kadarkoli bodo jedli v restavraciji se bodo
pomazali, ker jim je tako sugerirano.
Spet
je tu mama. Morda imam usmerjeno pozornost na mame in njihove izjave. Mame,
mame, kaj počnete? Vem, da se ne zavedate, kaj s tem gradite in tudi, da
drugače ne znate, ker ste same tako naučene od svojih staršev. A nikoli ni
prepozno za spremembo.
Kakšno samozaupanje in osebnostni razvoj gradi
po vseh teh besedah naš otrok?
Poskušajte
se obvladati, ko mislite, da nekaj ne delajo po vašem merilu.
Sedaj
že trdno stoji na svojih nogicah. Lovi ravnotežje, premika noge, se umika
oviram ... stoji na prstkih. Prej jih je že okušal.
Stopala.
Tudi stopala so najpopolnejši dosežek evolucijskega razvoja človeka. Vsak
milimeter stopala sporoča možganom informacije o tleh, kakšna so tla, na
katerih stoji.
Otrok
skozi poskuse in napake spoznava tla, ocenjuje razdaljo do tal in naprej po
tleh. Uči se prilagajati mišice stopal talni podlagi. Pogosto pade. Ne skrbite,
otrokove kosti so prožne in brez večje škode prenesejo take padce. Če ga boste
pomilovali, da je revček, »božček«, ker je padel, bo v to začel verjeti.
Neravna
tla sporočajo možganom impulze za primerno uravnoteženo držo. Otrok zapisuje
izkušnje v spominsko bazo. Dražljaje,
ki jih sporočajo stopala, so za splošno telesno gibljivost izjemno pomembna.
Zdravniki
priporočajo otrokom, staršem in tudi starostnikom vsakodnevne vaje in hojo brez
obutve. Celotnemu telesu koristi refleksna masaža stopal v vsakem obdobju
življenje.
Otrok
naj čimveč časa hodi bos. Res nam obutvena industrija ponuja najboljše dosežke
na področju obutve že za najmlajše, a tako popolne obutve, kot je bosa noga ni.
Verjemite mi, otroci se veliko bolje počutijo, če hodijo bosi. Ko jim natikamo
čeveljce, lahko res izgledajo kot nekdanje bambole na zakonskih posteljah,
vredni občudovanja. Ampak vaš otrok je živ. In naj ostane živ. Pozimi mu dajte na noge nogavičke z nedrsečim podplatom. V letih do
vstopa v šolo bo pridobil neprecenljivo miselno procesno naložbo. Njegovo
gibanje bo harmonično in usklajeno s telesom. Spretnost gibanja po prostoru mu
bo omogočila lažje in hitrejše napredovanje na športnem področju. In ne samo na
športnem področju. Celice v možganih se morajo povezovati z najrazličnejšimi
področji med ocenjevanjem gibanja. Naše telo je fenomenalno. Bolj ko ga
uporabljamo, več da od sebe. Bolj ko obremenjujemo možganske celice, več dajo
od sebe. Danes število ljudi z demenco narašča. Med glavnimi vzroki za začetek
dementnosti je tudi miselna lenoba. Mnogi ljudje se zaradi naučenega vzorca
smilijo sami sebi, ne zmorejo, so bolni, šibki…. Neprestano iščejo pomoč od
drugih, saj so naučeni, da ne zmorejo. Če jim ne nudimo pomoči, so užaljeni in
zahtevajo od javnosti, naj skrbi za njih. Društva in organizacije, ki se ukvarjajo s
pomočjo potrebnim gasijo požare ne pa iskre.
Zmorem! V svojem bistvu otrok pozna samo ZMOREM.
Da otrok zmore, ga ni potrebno učiti. On to ve in tako živi. A zaradi vpliva odraslih se zelo hitro nauči, da ne zmore.
Učitelji
se vse pogosteje srečujejo s splošno slabšo gibljivostjo in spretnostjo otrok,
ki vstopajo danes v šole. Opažajo, da so
manj spretni tako pri delu z rokami kot
z nogami. Njihova koordinacija gibov je nausklajena, počasna in neharmonična.
Za razliko od preteklosti, imajo danes starši več časa za ukvarjanje z otroki a
gre prepogosto to ukvarjanje v smer pretirane zaščitenosti otroka. Otroka predolgo
časa nosijo, vozijo, dvigajo. Tako si po eni strani začasno olajšajo delo,
saj jim ni treba neprestano paziti na
živahnega dojenčka, po drugi strani, pa verjamejo, da je malček nemočen in ga morajo zato nositi, voziti, dvigati in se zanj
žrtvovati. Dejstvo je, da veliko otrok
shodi šele med 15. In 20. mesecem. Še enkrat bom poudarila, kar boste govorili
otroku, sploh če boste nekaj večkrat ponovili, npr. - ne zmoreš, si še
premajhen, tega še ne znaš, ne zmoreš, bolj bo temu verjel. Tude če besed ne
izgovorite, ampak samo mislite, jih bo vaš otrok prebral, saj sta miselno
povezana. Otrok se sprva upira vaši
pomoči, kasneje pa jo bo zahteval.
Zahteval bo, da mu pomagate, ker on tega ne zmore. Ker je vztrajen, kar veste
že od prvih dni, bo svojo vztrajnost usmeril v zahtevo po pomoči. Pa ste se
ujeli v začaran krog. Kdo bo bolj vztrajen? Verjetno poznate odgovor.
Neutolažljivo bo jokal, da mu nekaj prinesete ali naredite, kar bi lahko
naredil sam. Prevečkrat smo mu rekli, da česa ne more, ali ne zna. Njegov poln
kozarec samozavesti ob rojstvu se je v prvem letu, če smo bili radodarni z
besedami omejenih zmogljivosti, začel prazniti.
Moč
prvih let življenja poznajo v mnogih kulturah in družbah a do sedaj te moči
niso izkoristili v skupno dobro, da bi otrokom dopovedali, da so močni, gibčni,
elastični, spretni, se ne bojijo, so pametni, zdravi, vztrajni, odločni,
razgledani, osredotočeni, nasmejani, veseli, brezskrbni, hitri, bistri,
postavni. Lahko bi tudi rekli, kar se večini danes še zdi nemogoče, neranljivi,
lahki, neutrudljivi. Ampak pustimo na strani dejavnosti, ki se nam zdijo še nemogoče. Začnimo uresničevati in izvajati to,
kar danes že lahko. Dejstvo je, da otroci že ob rojstvu plavajo in držijo svoje
telo. Otrok ni nebogljeno bitje, temveč je izjemno bister, spreten, močan in
brez strahov. Izkoristimo že enkrat to v njegovo in naše dobro.
Opora za odriv. Bos otrok ima boljši oprijem in varen
občutek. Koža je oblačilo, ki ga najbolje pozna in mu nudi neskončne, nove
možnosti odkrivanja svojega telesa in moči.
Dojenčki brez oblačil najlažje in najnaravneje odkrivajo svoj svet. Ne marajo se oblačiti in so goli najbolj srečni in zadovoljni.
|
Shodila je pri devetih mesecih a je to za Afriškega otroka že pozno. Če otrok v Afriki ne shodi do osmega meseca, smatrajo, da je z njim nekaj narobe.
Komentarji
Objavite komentar