Kaj je afirmacija?
V Slovarju slovenskega knjižnega jezika
je beseda opredeljena kot uveljavitev, utrditev, potrditev. Temu dodamo
pozitivna. Torej dobimo besedno zvezo pozitivna uveljavitev, pozitivna
utrditev.
Kaj torej
utrjujemo? Pozitivno prepričanje o sebi.
Kako?
Otrok ob rojstvu ima vse možnosti ohranjati in še graditi pozitivno prepričanje o sebi ali na drugi strani negativno. Večji delež pri tem imamo odrasli, ki živimo z njim.
V tem
poglavju se bom dotaknila enega vidika, s katerim ohranjamo in gradimo pozitivno
afirmacijo.
V tem
delu bom poskušala predstaviti, kakšen vpliv imajo lahko besede.
"Živimo
v oceanu besed, vendar se jih ne zavedamo, kot se riba ne zaveda vode." (
Stuart Chase)
Vir: osebni arhiv - vodne kaplje pršijo na vse strani
Otrok pa
je v prvih šestih letih zelo dojemljiv za vse besede, ki jih izrekajo osebe v
njegovi bližini med seboj in z njim. Še večjo težo imajo besede, ki jih njemu
neposredno izrečejo osebe, ki jih ima rad.
Besede,
ki jih izrekajo otroku po padcu npr. "bošček", revček in to večkrat ponovijo,
gotovo ne razvijajo pozitivne afirmacije. In še nekaj takih:
Majhen
si, to je zate pretežko...
To ti ne
moreš....
Pa smo
tam. Naslednji korak je, ko otrok reče ne zmorem, na znam, ne morem to je zame
pretežko...
Kje se je
vse začelo?
Kako
lahko uporabljamo besede, ki bodo v neposredno otrokovo korist. V nadaljevanju
so primeri, ki jih lahko uporabljate in trenirate vsi. Kadar o sebi mislite, da
ste površni, si raje recite, da boste bolj natančni.
Negativna
Pozitivna
površen/na
bodi bolj natančen
krivičen/na
bodi bolj pravičen
pozabljiv zapiši si izpadel se boš naslednič uvrstil
izgubil
nisi zmagal
si
se
zlagal
nisi govoril resnice
neroden
bodi bolj pazljiv
pokvaril
lahko popraviš
zahrbten
kažeš dva obraza
jezikav
premisli besede
počasen
uspelo ti bo,
kako
si zabit
nisi ravnal pravilno
neumen
vem, da znaš
mevžast
si previden v stikih z
drugimi
reva
si bolj
previden
štorast
bodi previden
Kar
pogosto slišim odrasle reči: oz. kar zavpiti nad otrokom: " Kaj si
zmešan!" "Ker si tako štorast, si izpadel!" "Zakaj si
se zlagal?"
Samo
zamislimo si, kako močan vpliv imajo te besede, če jih otroku pove mama ali
oče? Otrok se ne bo upiral, ne bo vas opomnil, da to ni res. Verjame, da vse
drži, kar reče mama ali oče. Njune besede imajo neverjetno moč. Zavedajte se te
moči in poskusite raje molčati kot pa otroka ali koga drugega prizadeti.
Starši se
izgovarjajo, da so bili jezni. Res, ko smo čustveno prizadeti, nimamo prostora
za drugačno ravnanje. Včasih so si pomagali s štetjem do tri ali deset, toliko da
čustveni vihar mine. Pomislite, da je v vsakem primeru, ko otroku kaj ne
uspe, sam bolj prizadet, zato ga raje objemite in med tem se boste spomnili
pozitivnih besed.
Kdo izmed
vas, ki tole berete, se veseli, ko ga šef kritizira? Je kritika sploh komu
všeč? A sploh lahko govorim o kritiki in njeni všečnosti? Razmislite, ali vam kritika koristi? Kdaj?
Strokovnjaki
si niso enotni glede kritike, še posebej pedagoški. Uporabljajo tako imenovano
konstruktivno kritiko. Eni zagovarjajo kritiko, z utemeljitvijo, da na tak
način sporočamo pravilnost in nepravilnost nekega dela ali ravnanja.
Kritika, niti konstruktivna kritika po mojem mnenju v nobenem primeru ni primerna za mlado
in tudi odraslo osebnost. Otroku ali podrejenim lahko svoje nestrinjanje ali
drugačno mnenje sporočimo s pozitivno komunikacijo. Dejstvo je, da se iz
lastnih napak največ naučimo. Torej se je ob napaki primerno pogovoriti o tem,
kaj se je iz tega naučil.
Primer iz
moje prakse. Otrok je popuščal v šoli. Vse poti so vodile v ponavljanje
razreda. Nobena spodbuda ni pokazala napredka. Prišel je trenutek, ko se je
otrok soočil z dejstvom, da bo moral še enkrat v isti letnik.
Eden od staršev je
bil v precepu, kako naj reagira. Vprašala sem, kdo ima problem? Starša ali
otrok? Očetu je bilo takoj jasno, da mora otroku stati ob strani in ga
podpreti. Prišel je domov in otroka objel. Otrok je brez besed začutil, da ga oče v stiski podpira. V naslednjem letu je bil otrok zelo uspešen v šoli.
Naslednji primer je samo moje opazovanja v parku.
Naslednji primer je samo moje opazovanja v parku.
Mama svojega otroka med igro ves čas nadzoruje in ga opozarja, da bo padel. Seveda po zakonu privlačnosti se to tudi zgodi. Mati ga nato ošteje: Sem ti rekla, da boš padel! Kaj si tako štorast!
Vse vzvode ima v rokah, no v besedah.
Zakaj govorimo tako nepremišljeno in spontano? To je lahko posledica našega otroštva, kaj smo poslušali od odraslih in kakšno mnenje imamo o sebi. Mati se po tem, ko je povedala svoje, počuti bolje. Kako pa se počuti otrok? Seveda verjame mami. In v njegov miselni okvir se sidrajo vzorci nezgod.
Ste že kdaj slišali odraslega reči: "Oj, kako sem jaz štorast!" Ker je s temi besedami odraščal vanje verjame brez dvoma. Oziroma, sploh se ne sprašuje o veri. Prepričan je, da ima take gene.
Začnite poslušati sebe in odkrili boste vzorce.
Ste že kdaj slišali odraslega reči: "Oj, kako sem jaz štorast!" Ker je s temi besedami odraščal vanje verjame brez dvoma. Oziroma, sploh se ne sprašuje o veri. Prepričan je, da ima take gene.
Začnite poslušati sebe in odkrili boste vzorce.
Naslednjič
pa o POHVALI
Komentarji
Objavite komentar